|
سوزاندن غيربهداشتى زباله مهمترين عامل انتشار تركيبات سرطان زا
|
|
كارشناس مسوول دفتر آزمايشگاه هاى سازمان حفاظت محيط زيست گفت: سوزاندن زباله به ويژه به صورت غيربهداشتى مهمترين عامل انتشارتركيبات سرطان زاى دى اكسين ها است. به گزارش ايرنا اثر « دى اكسين ها» بر روى موجودات زنده ۱۰هزار برابر قوى تر از سيانور است و اين تركيبات اثرات سرطان زايى بسيار بالايى دارند. به گفته وى، دى اكسين يك محصول فرعى درتوليدات كشاورزى ومواد شيميايى نيز به شمار مى رود و عوارض عمده آن ها بر انسان بر روى كبد و ناراحتى هاى شديد پوستى است. سوزاندن زباله به ويژه مواد پلاستيكى، چرخه توليد تركيبات پلاستيكى وتوليد در صنايع سلولزى از مواردى است كه منجر به انتشار اين ماده مى شود. سمايى افزود: در صنايع سلولزى حضور كلر در چرخه توليد خمير كاغذ سبب حمله كلر به ساختمان هيدروكربن هاى موجود در ليگين شده است و زمينه تشكيل
دى اكسين ها را فراهم مى سازد. وى گفت: تركيبات دى اكسين از سمى ترين آلاينده هاى زيست محيطى به شمار مى روند و داراى ۷۳ايزومر هستند. وى از «دى اكسين ها» به عنوان سمى ترين و خطرناكترين آلاينده شناخته شده زيست محيطى ياد كرد و گفت در جهت كاهش دى اكسين ها در طبيعت بايد اكيدا از سوخت ناقص زباله در حرارت كمتر از ۱۳۰۰درجه فارنهايت جلوگيرى كرد.
|
|
|
سويا قند خون را كاهش مى دهد
|
|
مصرف سويا باعث كاهش كلسترول خون به ويژه در افرادى كه ميزان كلسترون خون بالايى دارند، مى شود. سويا براى كاهش قند خون در افراد ديابتى نيز مفيد است. به گزارش ايرنا سويا به دليل وجود فيتواستروژن ها (ايزوفلاوون ها) نيز مى تواند باعث كاهش عوارض مربوط به دوره يائسگى شود. دانه سويا را پس از له كردن به مدت ۲۴ ساعت تحت تاثير آب قرار داده و سپس صاف مى كنند، به اين ترتيب امولسيونى بدست مى آيد كه شير سويا نام دارد. اين شير اگر با دانه هاى تازه سويا تهيه شود طعم ملايمى شبيه طعم لوبيا خواهد داشت. شير سويا در تهيه اغذيه مصارفى شبيه به شير حيوانى و همانند شير گاو ۳/۳ گرم پروتئين دارد. شير سويا كلسترون خون را ۹ درصد كاهش مى دهد، به اين ترتيب با كاهش ميزان كلسترول ابتلا به بيمارى قلبى ـ عروقى در افراد مصرف كننده سويا كاهش مى يابد.
|
|
|
مغز عامل بالا بودن فشارخون است
|
|
نتايج يك بررسى جديد نشان مى دهد مغز باعث بالا رفتن فشارخون مى شود و برخلاف تصور رايج، قلب عامل اين وضعيت نيست. به گزارش ايرنا ازخبرگزارى فرانسه از لندن، دانشمندان مى گويند بالا رفتن فشار خون كه مى تواند به بروز حمله قلبى، سكته و آسيب كليوى منجر شود، برخلاف تصورات پيشين يك بيمارى التهابى عروق مغز است نه قلب. اين محققان در مطالعات خود پروتئينى را در مغز به نام «JAM-1» كشف كردند كه گلبولهاى سفيد خون را در خود حبس مى كند كه اين امر به التهاب و مسدود شدن جريان خون و در نتيجه نرسيدن اكسيژن به مغز منجر مى شود. اين يافته ها مى تواند به ابداع راههاى جديدى در درمان اين بيمارى منجر شود. جولين پاتون از دانشگاه بريستول انگليس گفت «ما امكان درمان بيمارانى را در دست بررسى داريم كه به درمان متعارف ازدياد فشار خون با داروهايى كه التهاب عروق خونى را در مغز كاهش و جريان خون را به مغز افزايش مى دهند پاسخ نمى دهند.» چالش بعدى پى بردن به نوع التهاب عروق مغز است تا بتوان از آن در درمان بهره گرفت. پروتئين JAM-1 مى تواند سرنخ هاى جديدى در مورد نحوه برخورد با اين بيمارى دراختيار دانشمندان بگذارد. مطالعه جديد نشان مى دهد ازدياد فشار خون بر خلاف انتظار با جريان خون به مغز ارتباط دارد. درمان متعارف ازدياد فشار خون مصرف غذاهاى كم چرب، كاهش مصرف نمك و ورزش است. بيش از ۶۰۰ميليون تن در سراسر جهان مشكل ازدياد فشار خون دارند.
|
|
|
مصرف ويتامين ث از ابتلا به آسم ناشى از ورزش پيشگيرى مى كند
|
|
محققان «دانشگاه اينديانا» دريافته اند كه مصرف دوزهاى بالاى ويتامين ث مى تواند چرخه التهابى را كه به بروز آسم ناشى از ورزش كمك مى كند، متوقف كند. به گزارش ايرنا از خبرگزارى يونايتدپرس از بلومينگتون، اين يافته ها كه در نشريه اينترنتى «پزشكى تنفس» منتشر شده است نشان داد افرادى كه به مدت دو هفته هزار و ۵۰۰ميلى گرم اسيد «اسكوربيك» (ويتامين ث) مصرف كرده بودند، عملكرد ريه آنها پس از ورزش بهبود يافت و اجتماع بيوماركرها در ادرارشان كه با التهاب دستگاه تنفس ارتباط داشت كاهش يافت. «ساندرا تكلنبورگ» يك كانديداى پزشكى در «دانشگاه اينديانا» در بيانيه اى اعلام كرد، مصرف مكمل ويتامين ث حتى اگر تغييرى در وضعيت دارويى افراد مبتلا به تنگى نفس ايجاد نكند اما در كنترل بيماريشان به آنها كمك مى كند. وى افزود، مصرف اين مكمل باعث مى شود افراد مبتلا به تنگى نفس روزهاى بيشترى را بدون علائم اين بيمارى سپرى كنند. تكلنبورگ گفت، بر اساس اين يافته ها افراد مبتلا به آسم مى توانند براى كنترل علائم اين بيمارى ضمن حفظ مصرف روزانه داروهاى خود از يك مكمل غذايى استفاده كنند.
|
|
|
«شب زنده داران» بيشتر دچار اختلالات خواب مى شوند
|
|
يك مطالعه در آمريكا نشان مى دهد در افرادى كه ترجيح مى دهند شب ها بيدار بمانند و روزها بخوابند احتمال دچار شدن به اختلالات خواب بيشتر از افرادى است كه عادت خواب معمولى شبانه دارند. به گزارش ايرنا از خبرگزارى يونايتدپرس از پالو آلتو، در اين مطالعه كه در مجله «درمان بالينى خواب» منتشر شده، آمده است افراد مبتلا به بى خوابى كه ترجيح مى دهند شب ها فعال باشند نسبت به افرادى كه ساعات منظم بيشترى مى خوابند، نامنظمى ها و تنش هاى بيشترى را در الگوهاى خوابشان گزارش دادند. با توجه به اين كه افراد روز خواب در مقايسه با افراد شب خواب مدت زمان بيشترى را در خواب سپرى مى كنند، اين مطالعه نشان مى دهد كه «زمان» خواب اغلب حياتى تر از «مقدار» آن است.
|